VEELGESTELDE VRAGEN

Over de verkoop

De verwachting is dat in oktober de verkoop definitief start. Als u bent ingeschreven op onze website krijgt u ruim van tevoren een uitnodiging.

Na de officiële Start Verkoop heeft u twee weken de tijd om een inschrijvingsformulier en eventuele financiële check in te dienen bij Peter Deen Makelaardij.

De toewijzing is afhankelijk van de voorwaarden die u stelt. Indien u géén voorbehoud verkoop eigen woning en/of geen voorbehoud financiering en/of een financiële check heeft laten doen dan maakt u meer kans. Hoe meer zekere kopers er zijn, hoe eerder de kritische grens qua aantallen wordt bereikt, waardoor het startsein gegeven kan worden. 

Als u wordt toegewezen dan krijgt u hiervan persoonlijk bericht van de makelaar en wordt u uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek.

Een optie geldt in basis voor 2 weken. In deze periode heeft u voldoende gelegenheid om uw keuze te overwegen en eventueel aanvullende vragen te stellen. Na deze optieperiode wordt u gevraagd of wilt kopen of af ziet van de optie, waardoor andere kopers een kans krijgen.

Indien u aangeeft dat u wilt kopen dan zal de makelaar een koopovereenkomst en een aannemingsovereenkomst opstellen. Deze wordt door de makelaar zorgvuldig met u doorgenomen om te controleren of alle gegevens goed zijn ingevuld. De basis overeenkomsten zonder persoonlijke gegevens ontvangt u ook tijdens het gesprek met de makelaar nadat u een optie heeft gekregen.

Na de ondertekening van de overeenkomsten heeft u twee maanden de tijd om de financiering definitief af te ronden. Bij het onderdeel “Financiering” vindt u hier de meest gestelde vragen.

Financiering

U kunt vrijblijvend een gesprek aangaan met een financieel adviseur, bijvoorbeeld van de Rabobank zie hiervoor het onderdeel Financiering. In dit gesprek krijgt u een goed beeld of u het appartement kunt betalen en wat uw toekomstige maandlasten zullen zijn. Bekijk ‘Financiering’ voor meer informatie

Zodra de bouw van het appartement definitief doorgaat, word u door de notaris uitgenodigd om de leveringsakte en hypotheekakte te passeren. Het is verstandig om de hypotheek rond te hebben zodra u in de gelegenheid wordt gesteld de akte te passeren.

In de overeenkomsten zit een ontbindende voorwaarde voor het verkrijgen van een hypotheek. Als u onverhoopt de hypotheek niet rond krijgt, kunt u binnen een periode van 2 maanden na aankoop de overeenkomst ontbinden. U kunt dit doen door de ontbinding aan te vragen aangevuld met tenminste 2 afwijzingen van geldverstrekkers.

Zodra u naar de notaris gaat voor het passeren van de leveringsakte en de bouw is nog niet begonnen, betaalt u de koopsom van de grond. De aanneemsom betaalt u vervolgens in termijnen vanaf het moment dat de bouw start. De notaris verzorgt bij het passeren van de leveringsakte de betaling van alle tot op dat moment verschuldigde termijnen en eventuele rente. Na de start van de bouw en zodra een bepaald punt in de bouw is bereikt, ontvangt u van de aannemer een factuur, die u vervolgens binnen 2 weken dient te betalen. U kunt betalen uit eigen middelen of de factuur doorsturen aan uw hypotheekverstrekker. Als het passeren van de leveringsakte bij de notaris heeft plaatsgevonden, zal de hypotheekverstrekker zorg dragen voor betaling.

Ja, dat is mogelijk. Het is verstandig om dat zo snel mogelijk aan de notaris door te geven. Dit in verband met het inplannen van de afspraak voor het passeren van de aktes.

Bij het kopen van een nieuwbouwwoning moet u altijd rekening houden met extra kosten. Zo heeft u bijvoorbeeld kosten bij het sluiten van een hypotheek (advieskosten en notariskosten). Ook maakt u kosten voor het inrichten en afwerken van het appartement.

Dat is alleen mogelijk voor het passeren van de hypotheekakte. Het is dan wel verstandig dat u dit goed afstemt met de notaris.

Als u later in een project instapt dan betaalt u rente over de reeds vervallen termijnen tot aan de datum van overeenkomen van de koop- en aannemingsovereenkomst. Het percentage van deze rente is in de overeenkomsten vastgesteld. Deze rente wordt bouwrente genoemd en is niet fiscaal aftrekbaar.

Dit is de rente berekend vanaf datum overeenkomen of zoveel later als vastgesteld in de koop- en aannemingsovereenkomst tot aan de datum van het passeren van de leveringsakte. Het percentage van deze rente is in de overeenkomsten vastgesteld. Deze rente wordt transportrente genoemd en is wel fiscaal aftrekbaar.

Dubbele maandlasten zijn niet of nauwelijks te voorkomen. U betaalt al een gedeelte van de koopsom tijdens de bouw en daarvoor betaalt u een vergoeding aan de geldverstrekker. De dubbele maandlasten zijn wel fiscaal aftrekbaar met een maximum van 2 jaar.

Heeft u een koopwoning met overwaarde en wilt u dit alvast gebruiken? Dan kan de Overbrugging Hypotheek bij u passen.

Een fijn voordeel: bij een energiezuinige nieuwbouwwoning heeft u bij de meeste hypotheekverstrekkers flink wat extra leen ruimte.

U kunt dus in sommige gevallen een hogere hypotheek krijgen dan bij de aanschaf van een niet duurzame woning. Vraag de hypotheekverstrekker van uw keuze naar de voorwaarden van een hypotheek voor een duurzame woning.

Bij nieuwbouw betaalt u vaak geen overdrachtsbelasting, omdat de woning vrij op naam wordt opgeleverd. Ook betaalt u meestal geen taxatiekosten en makelaarskosten.

Financiële check

We proberen zoveel mogelijk mensen een appartement toe te wijzen. Daarbij kijken wij naar de meest concrete kandidaten. Een financiële check laat ons zien dat u de woning kunt financieren of met eigen middelen kunt betalen. Het inleveren van een financiële check, zorgt er dus voor dat u een meer concrete kandidaat wordt.

Rabobank biedt de mogelijkheid dit eenvoudig te regelen.

Kijk voor meer informatie onder Financiering.

Een financiële check is een brief (niet ouder dan 3 maanden) van een bank of hypotheekverstrekker waar in staat dat u – bij het door u opgegeven inkomen, vermogen en/of schuld – het benodigde bedrag voor uw gewenste appartement kunt lenen of met eigen middelen kunt betalen.

LET OP: dit is geen hypotheekaanvraag, alleen een verklaring dat u de financiële mogelijkheden heeft laten doorberekenen. Bekijk onze voorbeeldbrief financiële check.

U levert uw financiële check in samen met uw inschrijfformulier voor een appartement.

Vragen over het gebied

Het appartementencomplex bevindt zich in het centrum van Balkbrug! Er heerst een gemoedelijke sfeer en de meeste voorzieningen zijn op loopafstand.

Voor het appartementencomplex bevindt zich een bushalte waar u op de bus kunt stappen in de richting van Zwolle en Dedemsvaart. Op korte loopafstand is tevens een bushalte richting o.a. Ommen. 

Er bevinden zich diverse voorzieningen in de nabije omgeving zoals een supermarkt, bakker, kapper, drogist en tuincentrum.

Aan de overzijde van de Meppelerweg wordt tevens een appartementencomplex gerealiseerd, genaamd Brugzicht. Aan de overzijde van de Coevorderweg wordt een nieuwe Jumbo supermarkt gerealiseerd.

Via de website kunt u zich inschrijven en uw voorkeur aangeven. Ook kunt u bij onze makelaar terecht als u dit niet zelf kunt doen.

Vragen over de wijk

Elk appartement krijgt één privé parkeerplaats op eigen terrein. Daarnaast zijn er in de directe omgeving voldoende openbare parkeerplaatsen beschikbaar.

Ja, parkeren is en blijft gratis.

Nee, er komen geen nieuwe wegen. De Meppelerweg wordt wel opnieuw ingericht met ruimte voor ontmoeten, zitplekken en groen.

Nee, het is een uniek project met unieke appartementen die nergens anders gebouwd zijn.

Nee, de vergunning zal naar verwachting worden ingediend zodra de eerste woningen zijn verkocht.

Zodra 70% van de appartementen definitief is verkocht zal worden gestart met de bouw. De bouwwerkzaamheden zullen naar verwachting ruim een jaar in beslag nemen.

Zodra de brochure beschikbaar is wordt deze gepubliceerd op de website.

Vragen over de appartementen

De appartementen worden verkocht door Peter Deen Makelaardij Dedemsvaart.

Als u vragen heeft over de beschikbaarheid van uw favoriete appartement neem dan gerust contact met een van de makelaar op! U kunt de makelaar bellen of mailen. De status van een appartement kunt u na start verkoop ook terug zien op de website.

De appartementen op de begane grond beschikken ook over een privé buitenruimte in de vorm van een afgescheiden tuin. Daarnaast hebben de appartementen op de 1e, 2e en 3e verdieping ruime inpandige balkons. Het formaat wisselt en is terug te vinden op de verkooptekening en prijslijst.

Wanneer de verkoop is gestart vindt u alle verkoopdocumentatie terug op de website. Ook de makelaar heeft de verkoopdocumentatie beschikbaar vanaf Start Verkoop.

Het appartementencomplex wordt gebouwd door Beverwijk bouw uit Balkbrug. U sluit de aannemingsovereenkomst ook met deze partij. Tijdens de bouw is deze aannemer uw aanspreekpunt.

Het appartement is geheel naar eigen wens aan te passen, mits dit technisch mogelijk is. De optielijst ontvangt u via de makelaar.

Dat kan zodra u een appartement gekocht hebt. Na het kopen van het appartement wordt u door de aannemer uitgenodigd voor een gesprek.

Nee, de appartementen worden zonder keuken opgeleverd. Zo heeft u de volledige vrijheid in uw keuze.

Nee, alle appartementen worden gasloos gebouwd.

Ja, er is standaard een  badkamer in het appartement aanwezig. Wie de leverancier wordt en de specificaties van het sanitair en tegelwerk, is nu nog niet bekend. Deze informatie is straks in de Technische Omschrijving terug te vinden.

Dat is nu nog niet bekend. De showroom wordt in overleg met de aannemer bepaald.

Nee, in basis is vloerafwerking als laminaat, vloerbedekking en wandafwerking zoals behang niet opgenomen. Dit dient u in principe na oplevering nog zelf te verzorgen.

Nee, dat is niet mogelijk. Er zijn wel mogelijkheden om het appartement aan te passen naar eigen wens. Dit geldt overigens meer voor de indeling en het afwerkingsniveau dan de buitenkant van het gebouw. De aannemer beoordeelt of de gewenste aanpassing past bij het bouwplan en/of deze niet in strijd is met de normen waaraan het appartement moet voldoen. De aannemer adviseert u in dit traject.

Wanneer de plattegronden van de appartementen klaar zijn, kunt u ze bekijken op de website of bij de makelaar.

Het voorlopig energielabel is vastgesteld op A+++

In de kruipruimte van het complex wordt een aansluitpunt gemaakt voor een aansluiting. Bij de parkeerplaats is een mantelbuis opgenomen, zodat u uw eigen leverancier voor een laadpunt kunt kiezen.

Zorg

Er zullen 16 kleine zorgappartementen met algemene ruimten (waaronder huiskamers) worden gerealiseerd voor mensen met dementie. Deze kleinschalige woonvorm kenmerkt zich door huiselijkheid en herkenbaarheid voor bewoners. 

Overige vragen

Een nieuwbouwhuis is een huis zonder zorgen waar u geen omkijken naar hebt. Alles is nieuw, alles doet het. Op bijna alles zit garantie en onderhoudskosten heeft u de eerste jaren vrijwel niet. Daar komt bij dat u uw appartement ook nog eens helemaal kunt aanpassen aan uw eigen wensen.

Zodra 70% van de appartementen zijn verkocht, en de Omgevingsvergunning voor de bouw is afgegeven.

Overlast van de werkzaamheden tijdens de bouw is niet te voorkomen. De aannemer zal er alles aan doen om dit wel zo veel mogelijk te beperken.

De grond of beter gezegd het appartementsrecht koopt u van de ontwikkelaar; u sluit ook de koopovereenkomst met de ontwikkelaar. De aannemingsovereenkomst sluit u met de aannemer van het project. De aannemer bouwt uw appartement en is ook uw aanspreekpunt tijdens de bouwperiode van uw appartement. Ook als u vragen heeft over meer- en minderwerk kunt u bij de aannemer terecht.

VERKOOP & INFORMATIE

Wilt u meer informatie over wonen in de Brugwachter? Bel dan met het verkoopteam van Peter Deen Makelaardij in Dedemsvaart. 0523 616 235 of mail naar info@peterdeen.nl